TÍPICO O TÓPICO DE ESPAÑA

talenquest - webquest - webkwestie

Página del Profesor

    • WebQuest titel: Típico o tópicoi de España

    • Onderwerp: Kenmerken van Spanje

    • Schooltype: Bovenbouw Voortgezet Onderwijs

    • Vakgebied(en): Spaans

    • Uitvoering door: groep van zes leerlingen

    • Opbrengst van de WebQuest: Presentatie

    • WebQuestmaker(s): Yolande Doensen m.m.v. Simone Hurk

Extra informatie:

Inleiding

Deze Talenquest is ontwikkeld in opdracht van CPS Talencentrum in het kader van de SLOA ICT in de vakken. De talenquest is bedoeld voor leerlingen die Spaans als startersvak volgen, maar kan uiteraard ook gebruikt worden door zogenaamde ‘heelvakkers’, leerlingen die het lange traject Spaans volgen. Om de quest zo toegankelijk mogelijk te houden zijn alle opdrachten in het Nederlands gesteld, maar enige basiskennis van de Spaanse taal is wel vereist om het geheel tot een goed einde te kunnen brengen.

De Talenquest kan eventueel gebruikt worden voor het handelingsdeel lezen. De totale studiebelasting kan ongeveer op 20 uur gesteld worden.

De leerlingen moeten na een oriënterende opdracht gericht op zoek gaan naar informatie op Spaanse internetsites. Op die manier verwerven ze kennis over een aantal aspecten van de Spaanse samenleving, waarbij ze tevens geconfronteerd worden met authentiek materiaal. Een kleine handicap daarbij is dat veel Spaanse sites meertalig zijn, maar omdat in de presentatie Spaans vocabulair gebruikt moet worden zal in ieder geval de Spaanstalige versie ook bekeken moeten worden.

Leerlingen

Om met deze Talenquest aan de slag te kunnen zullen de leerlingen al over enige basiskennis van de Spaanse taal moeten beschikken om de benodigde informatie uit het beschikbare materiaal te kunnen selecteren.

Het heeft daarom de voorkeur deze Talenquest pas vanaf het 5e jaar H/V oftewel het tweede jaar Spaans in te zetten.

De leerlingen moeten in staat zijn te werken met zoekmachines op internet. Daarnaast moeten ze het gevonden materiaal kunnen verwerken met behulp van een tekstverwerkingsprogramma, inclusief illustraties en eventueel geluidsmateriaal.

Onderling moeten afspraken gemaakt worden over de verdeling van de opdrachten. Na de oriënterende opdracht moet een keuze worden gemaakt voor een bepaald thema waarmee men de zoekopdrachten kan uitvoeren. Als eindproduct moet het werk van de drie verschillende deelgroepjes samengevoegd gepresenteerd worden. Over de manier waaróp moet onderling overeenstemming bereikt worden.

In deze Talenquest staat de ontwikkeling van de leesvaardigheid centraal (niveau A2, zie het Europees Referentiekader), maar in het eindproduct moeten sommige onderdelen in het Spaans gepresenteerd worden. Het gaat daarbij echter meer om vocabulaire dan om schrijfvaardigheid.

Zie voor de Europese schaal van taalvaardigheid www.taalportfolio.nl

Doelen en eindtermen

Na het uitvoeren van de opdrachten van deze Talenquest hebben de leerlingen:

    • ervaring opgedaan met extensief lezen, samenvatten van teksten en informatie verwerven met behulp van informatie- en communicatietechnologie

    • (hyper) teksten, gegevens, beeld en geluid in (multimediale) bestanden, gegevensbanken en informatiesystemen met behulp van een computernetwerk geraadpleegd

    • gebruik gemaakt van geautomatiseerde zoeksystemen

    • gebruik gemaakt van een tekstverwerkingsprogramma

    • relevante informatie uit het aangeboden materiaal geselecteerd

    • de kennis van land en volk uitgebreid

    • kennis gemaakt met specifiek vocabulair

    • ervaring opgedaan met groepswerk en het beoordelen van elkaars werk (redactieteams)

Bovengenoemde leerdoelen zijn ook grotendeels terug te vinden bij de eindtermen voor het vak Spaans (elementair), terug te vinden op http://cfi.kennisnet.nl/Images/2_5087.pdf, bijlage 9b en 10c

Leerzaamheid

Wat maakt deze talenquest tot een leerzame activiteit?

    • Er is sprake van van materiaal op een taalniveau dat hoger is dan het huidige niveau van de leerlingen.

    • De input is levensecht, actueel en functioneel en gevarieerd.

    • Het is een open taak met meerdere goede oplossingen mits aan de randvoorwaarden voldaan wordt.

    • Leerlingen kunnen zelf een rolverdeling bepalen afhankelijk van talenten en interesse.

    • De leerlingen worden uitgedaagd zelf extra bronnen te zoeken voor gebruik.

    • Het resultaat van de taken is levensecht.

    • De taak is aantrekkelijk mede omdat leerlingen zelf een bepaalde mate van keuzevrijheid hebben*.

    • U kunt de opdracht rijker maken door extra taken te laten uitvoeren (het beoordelen van eigen werk/medeleerlingen, het sturen van feedback naar de makers, met een kopie naar u) die op zichzelf weer nieuwe realistische taken vormen.

    • Er zijn handelingsrestricties ingebouwd in de vorm van randvoorwaarden waar de uitvoering van de taak/eindproduct aan moet voldoen.

    • De taak krijgt een extra dimensie indien er een aansluiting kan plaatsvinden bij de andere talen.

Randvoorwaarden

Om deze Talenquest te kunnen uitvoeren moet men de beschikking hebben over een internetverbinding, een tekstverwerkingsprogramma met printmogelijkheid en daarnaast presentatiematerialen in de vorm van b.v. een publicatiebord.

Het equipo musical moet verder de beschikking hebben over een computer met geluidskaart, eventueel voorzien van koptelefoon, en een cd-writer.

Het zou natuurlijk interessant zijn als er naast de presentatie voor Spaans ook voor de andere talen soortgelijke presentaties over andere landen komen om de situatie realistischer te maken.

Beoordeling

Bij de beoordeling van de leerlingen wordt gekeken of de opdrachten naar behoren zijn uitgevoerd. De resultaten kunnen onvoldoende, voldoende (nbu) of goed zijn. De aspecten waar naar wordt gekeken zijn inhoud, vorm, omvang en samenwerking of groepsproces. Het eindproduct wordt als groepswerk beoordeeld, maar er wordt ook naar de individuele inbreng gekeken. Op de leerlingenpagina ‘Evaluatie’ wordt voor hen duidelijk gemaakt op welke onderdelen gelet wordt.

Bij de beoordeling kan gebruikt gemaakt worden van het Evaluatieformulier, waarop aangevinkt kan worden of men aan de onderdelen heeft voldaan.

Maximaal kunnen 32 scorepunten behaald worden (4 x ‘goed’ oftewel 8 = 32), vanaf 24 scorepunten heeft men de opdracht naar behoren uitgevoerd.

Score-overzicht:

2 = zeer slecht

4 = onvoldoende

6 = voldoende

8 = goed

Deze scores kunnen per leerling ingevuld worden op het Beoordelingsformulier.

Feedback

Heb je opmerkingen of aanvullingen die kunnen leiden tot een verbetering van deze talenquest, stuur die dan naar sjlspaans@hotmail.com. Andere reacties zijn ook welkom.

Bronvermelding

De op de leerlingenpagina vermelde bronnen vormen een kleine selectie uit het materiaal dat eenvoudig is terug te vinden m.b.v. de eveneens vermelde zoekmachines, bv. http://es.altavista.com

Met dank aan de feedback en bijdrage van Judith Richters en Maartje Visser van CPS Talencentrum.

Bij deze talenquest is gebruik gemaakt van de templates die zijn terug te vinden op de TalenQuest site naar voorbeeld van de Amerikaanse WebQuest Page.