TÍPICO O TÓPICO DE ESPAÑA

talenquest - webquest - webkwestie

Equipo musical

Dit onderdeel bestaat uit 4 taken:

Música flamenca

De meeste Spaanse flamencoartiesten zijn in Nederland volslagen onbekend. Via de Spaanse startpagina kun je rechtstreeks de flamencowereld induiken en kennismaken met een aantal artiesten en hun muziek, die je gewoon on-line kunt beluisteren of downloaden.

Ga op zoek naar een aantal flamencoartiesten, beluister de muziek van enkelen van hen, kies 10 nummers uit die je aanspreken en stel daarmee een muziek-CD samen, waarvoor je ook een toepasselijke hoes ontwerpt. Op de binnenkant moeten natuurlijk alle artiesten en de namen van de nummers vermeld worden.

Maak daarna een keuze voor minstens twee van de artiesten en schrijf een verslagje, een soort recensie, waarin je de muziek bespreekt en de artiesten aan het Nederlandse publiek voorstelt.

Vertel in je recensie welke artiesten je hebt vergeleken en wat de verschillen en/of overeenkomsten in hun muziek zijn. Je zou kunnen denken aan de volgende zaken: vrolijk, triest, gitaar, zang, man, vrouw, groep, muzikaliteit of andere aspecten naar eigen keuze.

Deze recensie wordt uiteraard in de krant gepubliceerd, terwijl de CD als achtergrondmuziek op de tentoonstelling wordt gespeeld. Het eindproduct bestaat dus uit:

  • een CD

  • een toepasselijke hoes met informatie

  • een krantenartikel over twee artiesten op je CD

Clases de baile

Behalve muziek is flamenco ook dans. Verschillende flamencodansers zijn wereldberoemd, bv. Joaquin Cortes. In Spanje zijn ontelbare dansscholen waar je flamencocursussen kunt volgen.

Een aantal leerlingen van je school wil in de vakantie zo’n cursus gaan volgen, jullie moeten daarom op zoek naar een geschikte dansschool. Het liefst willen ze een cursus in augustus.

‘Bezoek’ een aantal flamencoscholen en vergelijk hun aanbod. Schrijf vervolgens een ‘vergelijkend warenonderzoek’ over 3 van die scholen, dat je in de krant publiceert.

Je kunt iets vertellen over de plaats waar de school zich bevindt, over prijzen, lestijden, docenten, de school op zich en andere zaken die je opvallen. Uiteraard kun je ook illustraties gebruiken.

Ropa flamenca

Muziek en dans zijn de basis van de flamenco, maar het oog wil ook wat: er hoort ook een buitenkant bij. Iedereen kent wel de beroemde flamencojurken, de castagnetten en de waaiers.

Op een feestavond van school wordt in het kader van de Europese week ook een flamencoshow georganiseerd. Een danseres en haar muzikale begeleiding hebben jullie al wel gevonden, maar je moet ook nog een complete outfit regelen.

Je moet dus op zoek naar een jurk, schoenen, castagnetten, een waaier enzovoort.

Ga daarvoor ‘winkelen’ op internet, en ontwerp een soort ‘mannequin-danseres’, die je op een originele manier met behulp van foto’s of andere afbeeldingen van het internet volledig aankleedt. Je presenteert dit model in je krant. Je vertelt bij de verschillende onderdelen van de aankleding ook hoe alles in het Spaans genoemd wordt.

In principe heeft de organisatie een budget van 250 Euro beloofd, maar als je het kunt verdedigen kun je ook meer geld lospeuteren. Presenteer bij je ‘mannequin’ dus ook een begroting van de totale kosten, en maak je rekening zowel in het Spaans als in het Nederlands op.

Música española

Behalve flamenco en andere soorten populaire ‘volksmuziek’, zoals bv. de gaita-muziek van Hevia heeft Spanje natuurlijk nog veel meer te bieden op muzikaal terrein. Julio Iglesias is bij het Nederlandse publiek nog wel bekend, evenals zijn zoon Enrique, maar veel meer kent men hier toch niet van de ‘echte’ Spaanse muziek. Veel artiesten zijn wel ‘wereldberoemd’, maar dan alleen binnen de Spaanstalige wereld. (Maar vergis je niet: die is erg groot!)

Ga eens op zoek naar Spaanse groepen of soloartiesten die in hun eigen taal zingen. Vaak hebben die ook eigen websites, waarop je bv. kunt achterhalen of ze wel echt uit Spanje komen.

Selecteer een aantal verschillende artiesten en kies bij elk een nummer dat je op een CD zet die moet dienen als kennismaking met de Spaanse muziek.

Ontwerp een hoes en geef de CD een toepasselijke naam.

In het Cd-boekje neem je behalve beknopte informatie over de verschillende artiesten ook de songteksten op.

Eén van die songteksten publiceer je ook in de krant. Je stelt de artiest kort voor en je legt aan het publiek uit waar het lied over gaat.

Het eindproduct bestaat dus hier uit:

  • een CD met hedendaagse Spaanse muziek

  • een hoes met een toepasselijke titel

  • een Cd-boekje met songteksten

  • een krantenartikel waarin je een artiest + songtekst bespreekt